K. Gaulhofer & |
E. Burger & H. Groll (1949)* |
H. Groll (1971); |
Grondslagen:
|
Grondslagen:
|
Grondslagen:
|
Doel:
|
Doel:
|
Doel:
|
Middelen:
|
Middelen:
|
Middelen:
(Bij uitstek)
|
Methoden: Hoe er in de praktijk gewerkt werd: lesindeling, jaarplan, schoolplan, voorkeur indirecte methode – groepsopdracht |
* In 1949 namen Burger en Groll afstand van de vermeende causaliteit tussen het aanbieden van oefenstof en het bereiken van doelstellingen. Zij zuiverden alle oefenstofrubrieken, vulden ze aan en ordenden ze opnieuw. Ze voegden de werkintenties ‘Ausgleich’ en ‘Formung’ samen, omdat er veel minder behoefte zou zijn aan exclusieve ‘Ausgleichsübungen’ indien men maar evenwichtig leefde en veel aan sport deed. De ‘Ausgleichsübungen’ stonden bovendien onder druk door de toenemende populariteit van andere sportvormen en de in de sport gebruikelijke aanpak.
Ook de werkintenties ‘Leistung’ en ‘Bewegungskunst’ lagen qua intentie en beleving zo dicht bij elkaar en hadden bovendien beide een sterk individueel karakter, dat splitsing volgens Burger en Groll niet langer gerechtvaardigd was.
‘Spel en Dans’ en ‘Trekken en Kamperen’ daarentegen werden juist uit de ‘Leistung’ gehaald en vormden voortaan samen een aparte categorie. Voor de praktijk van alledag kreeg bovendien het lesschema een grondige opknapbeurt.