- Over echt en onecht bewegen. Rotterdam, 1948.
- De betekenis van de sport in de Indonesische maatschappij. Indonesia, 1948.
- De lichamelijke opvoeding als probleem. Den Haag, 1949.
- Cijfers en feiten inzake lichamelijke opvoeding. Uit het werk van J.M.J. Korpershoek. Groningen, 1952.
- Over training - Het oefenmoment in de sport. Groningen, 1952.
- Grondslagen van de lichamelijke opvoeding (Verzamelde opstellen Deel III). Den Haag, z.j.
- De lichamelijke opvoeding van het afwijkende kind I en II (1956; 1957). In: De lichamelijke opvoeding,
44e nr. 23, p. 487-490 ; 45e nr. 1, p. 4-10.
- Het bewegingsverhaal in de kleutergymnastiek I en II (1957). In: De lichamelijke opvoeding,
45e nr. 8, p. 165-169; nr. 9, p. 195-197.
- Sport in de jeugdorganisatie, Stichting Spel en Sport. Amsterdam, 1961.
- Antropologische motieven in de lichamelijke opvoeding, in: Gedenkboek Honderd Jaar Lichamelijke
Opvoeding. Utrecht, 1962.
- ‘Het team in de sportwereld’, in: Dux, 1962.
- De tweede weg in de sport, Stichting Ruimte voor de Jeugd. Rotterdam, 1965.
- Recreatieve sport, Stichting Ruimte voor de Jeugd. Rotterdam, 1965.
- Vormingsactiviteiten in de recreatieproblematiek, Openluchtrecreatienummer, Commentaar, 1967.
- Le mouvement situé, F.F.G.E.G.V. Parijs, 1967.
- Leiding geven, Handboek voor de oefenmeester. KNVB, 1968.
- Het verband tussen cultuur en lichamelijke Opvoeding en Sport. Utrecht, 1969.
- Das Abgebot des Lehrstoffes in einer sich ändernder Welt. In: Leibesübungen in der technokratischen Welt von
Morgen. Wenen, 1969.
- Sport. Utrecht, 1969.
- Sport als impuls en ontmoetingsveld, 1970.
- Wege einer ästhetischen Erziehung in der Leibeserziehung im Jugendalter. In: Die Leibesübungen im
Pubertätsalter. Wenen, 1971.
- De jeugdsportleider zijn taak en zijn plaats. KNVB-jeugdserie, 1971.
- Jeugdsport en Karaktervorming. KNVB-jeugdserie, 1971.
- Gymnologie. Utrecht, 1971.
- Sport en maatschappij. Een confrontatie van de sport met maatschappelijke vragen. Alphen aan den Rijn,
1973.
- Kort bestek van de bewegingsactivering. Tilburg, 1975.
- De relatieproblematiek in de bewegingsactivering. In: De jubileumuitgave van St. Thomas van Aquino, De
zwakzinnige in beweging. Tilburg, 1975.
- Het ruimte-interieur. In: Het gedenkboek voor C. C. F. Gordijn, Bewegen is leven. Baarn, 1975.
- ‘Das motorische Feld des schwachsinnigen Kindes’. In: Het gedenkboek voor H. Groll, Forschen,
Lehren, Handeln. Wenen, 1976.
- De motoriek van de zwakzinnige. Het bewegingsagogische veld in de zwakzinnigenzorg. Lochem, 1977.
Met andere schrijvers
- Rijsdorp, K. en Kramer, J.P. (z.j.), De ontwikkeling van de stelsels van lichamelijke opvoeding
(Verzamelde opstellen Deel I), Den Haag.
- Hedendaagse lichamelijke opvoeding (Verzamelde opstellen Deel II)(z.j.), Den Haag.
- Rijsdorp, K., Gelderen, S. van en Kupers, E. (1964), Lichamelijke Opvoeding, en sport. Alphen aan den
Rijn.
- Rijsdorp, K. en Harthoorn, J.A. (1975), Een proeve van een relatieprofiel ten behoeve van de
bewegingsactiviteiten bij dieper zwakzinnigen, in: De jubileumuitgave van St. Thomas van Aquino,
Tilburg.
- Rijsdorp, K. en Melief, J.W.J. (1975), Een strategie in de bewegingsactivering. De therapeutische- en
activeringsmomenten in de bewegingsagogie, in: De jubileumuitgave van St. Thomas van Aquino, Tilburg.
- Rijsdorp, K., et al. (1980), Meer bewegen voor ouderen, Een theoretische en praktische handleiding.
Nijmegen.
Functies
- Leraar Lichamelijke Oefening aan het LO, ULO, LNO, MNO, VHO en de Kweekschool.
- Praktijk heilgymnastiek en massage.
- Leraar Staatsinrichting aan een H.B.S.
- Docent aan een opleidingsinstituut voor staatsinrichting MO (staatkundige geschiedenis en grondwet).
- Lector aan de Universiteit van Indonesië (theorie en didactiek van de lichamelijke opvoeding).
- Gemeentelijk Inspecteur van het Onderwijs te Den Haag.
- Rector aan de Haagse Academie voor Lichamelijke Opvoeding met als doceervakken: Pedagogiek, psychologie en
speciale theorie van de lichamelijke opvoeding.
- Docent aan het Nutsseminarium voor Pedagogiek te Amsterdam (Kleutergymnastiek, historische en systematische
pedagogiek). Leeropdracht Koninklijk Instituut voor de Marine (Gymnologie).
- Bijzonder hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te Utrecht in de wetenschap van de lichamelijke opvoeding.
- Directeur van het Gymnologische Instituut te Utrecht.
Nevenfuncties
- Secretaris Landelijk Bureau van Gemeentelijke Inspecteurs van het Onderwijs in Nederland.
- Voorzitter van de Raad voor de Jeugdverzorging.
- Voorzitter van de Raad voor Opleiding en Research in de Sport.
- International President International Council on Health, Physical Education and Recreation.
- Verschillende functies in sportbonden, jeugdwerk en internationale werkgroepen.
- Voorzitter Internationale Arbeitsgruppe für Zeitgemässe Leibeserziehung.
- Algemeen coördinator ICHPER - Special Interest Area for Handicappeds.
- Voorzitter Advies Commissie Leerplanontwikkeling Lichamelijke Oefening.
- Lid van de Raad van Bestuur Stichting Centrale Opleidingsscholen voor Aangesloten Instituten
(COSA-opleidingen verpleegkundigen zwakzinnigenzorg).
- Voorzitter van de Centrale Examencommissie Lichamelijke Oefening.
- Voorzitter N.F.B., commissie Meer Bewegen voor Ouderen.
- Lid van het Bestuur van het Jan Luiting Fonds.
- Lid van het Bestuur Mgr. Boyman Fonds.
- Honorary President International Council on Health, Physical Education and Recreation.
- Fellow American Academy of Physical Education.
- Erelid Koninklijke Nederlandse Vereniging van Leraren en Onderwijzers in de Lichamelijke Opvoeding.
- Erelid Katholieke Vereniging van Leraren en Onderwijzers in de Lichamelijke Opvoeding, St. Thomas van Aquino.
- Erelid van de Nederlandse Vereniging voor Psychomotorische Therapie.
- Enige functies in sportbonden e.d.
N.B.
Bovenstaande bibliografie en (neven)functies zijn overgenomen uit het artikel van: Lommen, N. (1979-1980).
‘Professor Dr. K. Rijsdorp’, in: Nauta, H.J. en Vlasblom, J. (red.). Lichamelijke opvoeding in
perspectief. Utrecht/Lochem: Gymnologisch Instituut/De Tijdstroom,), p. 317-337. Hoewel ernaar gestreefd
is, mag niet worden aangenomen dat bovenstaande bibliografie en (neven)functies geheel compleet is.