Venster

Interfaculteit Lichamelijke Opvoeding

De oprichting van de Interfaculteit Lichamelijke Opvoeding

'In 1971 werd aan de Vrije Universiteit te Amsterdam de Interfaculteit Lichamelijke Opvoeding opgericht (…). Deze (inter)faculteit en de daarin mogelijk geworden studierichtingen waren het resultaat van een decennialange lobby vanuit de wereld van de lichamelijke opvoeding voor universitaire erkenning en bestudering van het vak.
Kort na de instelling van de interfaculteit werd rondom de door Gordijn bezette leerstoel de Vakgroep Bewegingsagogiek geformeerd. Het lag voor de hand dat deze vakgroep zich, behalve met de bestudering van psychomotorische therapie en andere bewegingsagogische hulpverleningspraktijken, zou bezighouden met de bestudering van school-lichamelijke opvoeding. Daartoe werd de 'sectie didactiek van het bewegingsonderwijs'; gevormd.' De kleine vaste staf van de sectie Crum en Stegeman ) ontwikkelde een bewegingsonderwijskundig/vakdidactisch doctoraalprogramma, dat enkele tientallen studenten met succes volgden. Jan Tamboer was op 28 juni 1974 de eerste student die afstudeerde en enkele jaren later promoveerde op een proefschrift Mensbeelden achter bewegingsbeelden na een vervolgstudie filosofie.
Het onderzoek van de sectie was gericht op de relatie tussen bewegingsonderwijs en sport, op leerplanontwikkeling en planningsgedrag van leerkrachten bewegingsonderwijs.
De sectie heeft in de jaren zeventig en tachtig door het publicistisch werk van haar medewerkers en door activiteiten van haar afgestudeerden (onder meer werkzaam als academiedocent of SLO-medewerker) een herkenbare invloed uitgeoefend op ontwikkelingen binnen lichamelijke opvoeding en sportopleidingswerk.

Bron: Crum, B.J. en Donkers, B. (1989). Bewegingsonderwijs in verandering. Vakdidactische trends en leerplanontwikkeling. Baarn: Bekadidact, p. 21-22.
Briefhoofd.

Briefhoofd

Cover Bewegingsonderwijs in verandering. Vakdidactische trends en leerplanontwikkeling.

Cover 'Bewegingsonderwijs in verandering'