Venster

Duidelijke statements

Statements van Jan Kloen uit (De) Lichamelijke Opvoeding (1995) en de Volkskrant (1998)

Introductie in de sportwereld
‘Leerlingen moeten een optimale introductie krijgen in de grote sportwereld. Ze moeten met name doorkrijgen dat het in de sport anders kan dan wat je nu vaak ziet.’

Kritische sportdeelnemers
‘Leerlingen moeten worden opgevoed tot mondige en kritische sportdeelnemers. Ze moeten niet alles voor zoete koek aannemen, niet blindelings hun overspannen trainer volgen, nee durven te zeggen.’

Integratie in lesrooster ‘Schoolsport moet geïntegreerd zijn binnen het lesrooster van de leraar lichamelijke opvoeding’. ‘Op school kun je op pedagogische wijze in contact komen met sport, met alle sporten. Bij een club kun je maar aan één sport doen.' ‘Sport op school hoort een andere allure te hebben dan sport bij de club en in de competitie. 'Ik heb een moreel hoge opvatting van de sport.’

Visitekaartje voor de school
‘Naast de waarde die de schoolsport voor de leerlingen heeft, is er natuurlijk ook het belang van de school. Schoolsport draagt positief bij aan de sfeer op school. En een school met een goed schoolsportprogramma geeft daarmee ook haar visitekaartje af. Dat is in de concurrentieslag om de leerlingen nooit weg.’

Nationale schoolsportdag
‘Ik zou graag naar Nederlandse schoolsport-dagen willen, één in april/mei en één in oktober/november, zoals ze in Duitsland en Oostenrijk de Bundes-Jugendspiele kennen. In België hebben ze inmiddels ook al zo’n nationale schoolsportdag.’

Agressie uitbannen
‘Sport is niet om te trappen, of elkaar lichamelijk en geestelijk te beschadigen.’ ‘De plaats die de agressie, in allerlei verschijningsvormen, inneemt en de verdringing van de gezonde prestatielust door onzindelijke prestatiezucht moeten uitgebannen worden.’

Altijd willen winnen
‘Als je speelt moet je wel met alle geoorloofde middelen willen winnen. Je moet alles uit de kan halen. Ik wil zelf altijd winnen en ik vind dat mijn leerlingen ook altijd moeten willen winnen.er alles uithalen.’

Subsidiediscriminatie
‘Het ministerie van Onderwijs ' stimuleert en financiert wel de Olympiades in wiskunde, natuurkunde, scheikunde, informatica en bridge, maar niet de deelname van Nederlandse schoolteams aan ISF-toernooi-en. Als dat geen discriminatie is!’

Gezondheid
‘Gezondheid bereik je niet door sport. Eerst komt gezond gedrag, dan pas gezondheid.’

Conditie jeugd
‘Het gaat bergafwaarts met de lichamelijke conditie van de Nederlandse jeugd.’

Presteren
'Ik werkte als eerste met een leerplan, met lesbrieven en met progressielijsten. Ik stelde eisen, maar gaf geen cijfers, dat is prestatiejacht. Het gaat om de wedstrijd tegen jezelf. Mijn schoolrecords worden ook nagevolgd. Het is een bindende factor, voor de school, maar ook voor de les.'
Bronnen:
  • Stegeman, H. en Timmers, E. (1995). 'Ik wil altijd winnen: Jan Kloen al 35 jaar op de bres voor de schoolsport’. Lichamelijke Opvoeding, 83e, p. 323-324.
  • Volkers, J. (1998). Jan Kloen, de peetvader der gymnastiekleraren. de Volkskrant, 22-01-1998.
Bij zijn afscheid in 1996.

Bij zijn afscheid in 1996

Aandacht na zijn overlijden in de serie ‘Goud van oud’.

Aandacht in de serie ‘Goud van oud’

‘Alles uit de kan halen om te winnen’.

‘Alles uit de kan halen om te winnen’

Auteur: Jan Kloen.

Auteur: Jan Kloen